امکانات رفاهی دریاچه چیتگر دریاچه چیتگر تهران دریاچه چیتگر دریاچه های ایران دریاچه های تهران دورنمای دریاچه چیتگر ساحل دریاچه چیتگر شهربازی دریاچه چیتگر قایق سواری در دریاچه چیتگر پرندگان مهاجر دریاچه چیتگر
برتر در ایران تهران تهران

دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس در غرب تهران

چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
3,532 بازدید یک دیدگاه

دریاچه چیتگر که به دریاچه شهدای خلیج‌ فارس نیز معروف است، یکی از معدود دریاچه‌های شهر تهران است که در غربی‌ترین نقطه پایتخت و در نزدیکی پارک جنگلی چیتگر در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع‌ شده است. این دریاچه به‌صورت مصنوعی ساخته‌شده است و در اطراف آن انواع خدمات رفاهی و تفریحی جهت استفاده مراجعین قرار دارد.

معرفی دریاچه چیتگر

مساحت این دریاچه ۱۳۰ هکتار است و در مجاورت آن ۱۲۰ هکتار مجموعه تفریحی نیز در پهنه خشکی ایجادشده است. دریاچه مصنوعی چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر قرارگرفته و جنوب دریاچه به آزادراه تهران – کرج، شمال آن به بزرگراه همت و شرق آن به بزرگراه آزادگان می‌رسد و از غرب نیز به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌شود. منبع تأمین آب دریاچه رودخانه کن می‌باشد و به‌واسطه سیکل بسته و ایزوله سامانه انتقال آب آن هیچ‌گونه آب دیگری وارد دریاچه نمی‌شود.

دریاچه چیتگر دارای محیطی زیبا و دل‌نشین برای گردشگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است و همچنین چشم‌اندازهای زیبا و متنوع با توجه به عناصر عملکردی درونی و بیرونی دریاچه به وجود آمده است که عزیزان می‌توانند از آن استفاده کنند.

این مجموعه به دلیل مجاورت با پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی لتمال کن، پارک ارم، محور چهار باغ، مجموعه ورزشی آزادی، شهربازی هزار و یک شهر، پردیس اسب‌سواری، شهر پرند، آبشار تهران و رود دره کن (پارک جوانمردان) قابلیت مناسبی برای برطرف سازی نیازهای تفریحی – گردشگری شهروندان تهرانی دارد. همچنین مراجعه‌کنندگان می‌توانند از فضای به وجود آمده در پهنه خشکی دریاچه به ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، بدمینتون و.. بپردازند.

تاریخچه ساخت دریاچه چیتگر در غرب تهران

سابقه طرح ساخت این دریاچه به تدوین نخستین طرح جامع شهر تهران در سال ۱۳۴۷ بازمی‌گردد که در آن ساخت دریاچه‌ای در غرب شهر تهران پیش‌بینی شده بود ولی ساخت این دریاچه به دلیل محدودیت‌های فنی و بودجه‌ای تا سال‌ها مسکوت ماند. سرانجام در پیش‌زمینه مطالعاتی، از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹، مطالعات جزئی و دقیقی در مقاطع مختلف از سوی مشاور صورت گرفت و ابهامات طرح بررسی و تکمیل شد.

ساخت دریاچه چیتگر از طریق حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران واگذار شد. به‌واسطه خاص بودن نوع پروژه (سازه آبی) لازم بود تا از شرکت‌های متخصص در این زمینه بهره گرفته شود. از همین رو شرکت آرماتور پردیس به‌عنوان مدیریت طرح پروژه انتخاب شد. در مهرماه سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی پهنه آبگیر و از تیرماه سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی پهنه ساحلی توسط پیمانکار طرح شرکت سابیر و بر اساس مطالعه و طراحی شرکت مهندسی سد تونل پارس (اشتوکی پارس) آغاز شد.

فاز اول پروژه دریاچه چیتگر بانام شهدای خلیج‌فارس در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ افتتاح شد. پس از اتمام فاز اول، ساخت فاز دوم طرح به مساحت ۱۴۰ هکتار در جنوب بزرگراه حکیم شامل جزایر آبی، محور چهار باغ، پارک آبی و مونوریل چیتگر در دستور کار شهرداری قرار دارد.

مشخصات فنی پروژه

وسعت کل مجموعه در حدود ۲۵۰ هکتار است که ۱۳۰ هکتار آن پهنه آبگیر (دریاچه) و مابقی پهنه ساحلی است. تراز تاج دایک دریاچه ۱۲۶۸٫۵ متر از سطح دریا و تراز حداکثر آب دریاچه ۱۲۶۷٫۵ می‌باشد.

آبگیری دریاچه در فصول پرآبی رودخانه کن از ابتدای دی‌ماه تا پایان فروردین انجام می‌شود.

حجم دریاچه پشت سد نیز در حدود ۶٫۹ میلیون مترمکعب برآورد می‌گردد.

طول تاج سد دریاچه ۷۳۰ متر و عرض آن ۱۲ متر، محیط دایک ساحلی پیرامون دریاچه ۴۱۰۰ متر و قطر دریاچه ۱۸۰۰ متر است.

عمق دریاچه در کناره‌ها بین یک و نیم تا دو متر است، اما در اواسط دریاچه عمق به ۱۲ متر هم می‌رسد.

امکانات دریاچه چیتگر

از جدیدترین امکانات این مجموعه می‌توان به ساحل سنگی اشاره کرد که فضای جالب و نوستالژیکی را برای شهروندان فراهم کرده است تا بتوانید بدون جوراب و کفش، روی این ساحل سنگی پر آب راه‌رفته و حال و هوایی تازه کنید. این ساحل سنگی در بخش شمالی دریاچه مشاهده می‌شود و می‌توانید تا نزدیکی آب بروید. اما مراقب باشید که صدای نگهبانان درنیاید که با هیچ‌کس شوخی ندارند!

پارکینگ، زمین‌بازی و رستوران‌های بزرگ و کوچک در کنار دست‌فروش‌ها و بلالی‌ها و بستنی‌فروش‌ها، ازجمله امکانات رفاهی این مجموعه به شمار می‌رود که در کنار آب نمای موزیکال و سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه، در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد.

علاوه بر این‌ها، دریاچه خلیج‌فارس تهران امکانات فراوانی برای تفریح دارد. محیطی زیبا برای گردشگری روزانه و آخر هفته مخصوصاً برای پیاده‌روی در کنار ساحل و حتی راه رفتن بر روی ساحل ماسه‌ای زیبایش که اخیراً طراحی‌شده است. اسکله قایق‌رانی برای قایق‌سواری پارویی و موتوری که برای عاشقان ورزش‌های آبی، به‌نوعی کیش را به تهران آورده است.

جزایر تفریحی، جزایر حیات‌وحش، جزایر آموزشی، اسکله قایقرانی، پارک آبی، باشگاه ورزش‌های آبی، اسکله تفریحی، امکانات خدماتی رفاهی، شهربازی و امکانات اقامتی ازجمله امکانات تفریحی این مجموعه می‌باشد.

در بخش ساحلی، دو مجموعه بازی بزرگ واقع‌شده که از آن جمله می‌توان به سافاری وحشت، اسکیت یو شکل و هرم هیجان نام برد.

سافاری وحشت، نخستین سافاری وحشت در مکان‌های گردشگری کشور است که در این مجموعه تعبیه شد. جایی که شما باید تونل وحشتی را پیاده طی کرده و در طول مسیر، با صحنه‌های ترسناکی که یادآور تونل وحشت پارک ارم تهران بود،‌ مواجه می‌شوید. اره‌برقی انتهای مسیر، فیلم بازهای حرفه‌ای را یاد سکانس‌هایی از فیلم اره ۷ می‌اندازد!

اسکیت u شکل نیز ازجمله خدمات این مجموعه است. فضایی جالب که برای اسکیت سوارها و عاشقان هیجان و ماجراجویی‌های این‌چنینی، امکانات خوبی را تدارک دیده‌اند. شما می‌توانید با پرداخت ۱۰ هزار تومان به مدت نیم ساعت از این فضا استفاده کنید.

پیست دوچرخه‌سواری و سرزمین بازی نیز ازجمله خدمات مجموعه به گردشگری تهرانی است. قسمت شمال شرقی دریاچه، چرخ‌وفلک با چشم‌انداز زیبایی از دریاچه مشاهده می‌شود که در کنارش وسایل بازی کودکان و نوجوانان مانند پیست پرواز و ماشین کوبنده قرار دارد.

در ضلع شمالی دریاچه، امکاناتی ازجمله سینما و پیست پرش تعبیه‌شده است. سینما هرم هیجان،‌ ازجمله سینماهای شش بعدی بوده که وقتی از ارتفاع دو متری بالا بروید و در صندلی قرار بگیرید، پله‌ها جمع شده و با انتخاب خود، فیلمی را تماشا می‌کنید.

نخستین پیست پرش در آسمان در دریاچه چیتگر تهران ارائه‌شده است. البته نمونه‌ای از آن در بوستان نهج‌البلاغه تهران نیز در دسترس شهروندان تهرانی قرار دارد. با انتخاب یک تیوب می‌توانید بر روی سرسره‌ای قرارگرفته و پس از سر خوردن و طی مسیر ده متری، روی تشک بادی پرتاب شوید. تفریحی جالب برای همه اقشار که ۱۰ هزار تومان قیمت دارد.

در مورد جای پارک نیز نگران نباشید. پارکینگ بزرگی در کنار دریاچه قرارگرفته است که نگرانی شما را در مورد جای پارک برطرف می‌کند.

قایق‌سواری در دریاچه چیتگر

یکی از تفریحات دل‌انگیز در دریاچه چیتگر، قایق‌سواری است. دریاچه چیتگر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران، فرصت قایق‌سواری فراموش‌نشدنی را به شما در تهران می‌دهد. استفاده از جت اسکی و دیگر ورزش‌های آبی هنوز در دریاچه توسعه داده نشده که در آینده نزدیک به جمع فعالیت‌های آن افزوده خواهد شد.

دو اسکله قایق‌سواری در کنار دریاچه چیتگر به چشم می‌خورد که یکی در بخش جنوب غربی و دیگری در قسمت شمالی واقع‌شده است. اسکله جنوبی به ورودی اصلی مجموعه نزدیک‌تر بوده و شما می‌توانید با مراجعه به آن و تهیه بلیت، هم از قایق‌سواری انفرادی و هم جمعی استفاده کنید.

قایق‌های پدالی دو نفره و چهار نفره ازجمله خدماتی است که در اختیار مخاطبان قرار دارد. قایق‌های موتوری با ظرفیت شش نفر نیز شما را در این دریاچه ۱۲۰ هکتاری، به مدت ۳۰ دقیقه می‌گرداند.

ریه شهر تهران کجاست؟

دریاچه چیتگر و پارک جنگلی چیتگر به دلیل قرار گرفتن در مسیر بادهای غربی – شرقی تهران، می‌توانند علاوه بر تلطیف هوا و بالا بردن رطوبت در سطح شهر تهران، با استقرار کاربری‌های تفریحی – گردشگری مناسب، سهم به سزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد. این دریاچه همچنین علاوه بر ایجاد چشم‌اندازهای زیبا و منحصربه‌فرد می‌تواند سبب کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های فصلی و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی گردد.

همچنین دریاچه به‌عنوان پهنه آبی برای کسانی که امکان مسافرت به شمال را ندارند و یا می‌خواهند در تعطیلات کوتاه‌مدت آخر هفته زمانی را در کنار آب سپری کنند، قابل‌استفاده است و این عزیزان به‌راحتی می‌توانند خود را به دریاچه برسانند و از طبیعت آن بهره ببرند.

پرندگان مهاجر در یک قدمی تهران

با ساخت دریاچه چیتگر، پرندگان مهاجری که همه‌ساله از اروپای شرقی و شمال سیبری به ایران می‌آمدند و رهسپار تالاب‌های فارس و خوزستان بودند، وقتی سر راهشان به جنوب، با این دریاچه مواجه شده‌اند، در همین مکان فرود آمده و ماندگار شده‌اند.

پس اگر دوست دارید زیبایی خیره‌کننده را در نزدیکی تهران ببینید، حتماً در فصول سرد به دریاچه بروید و از زیبایی‌های خداوندی لذت ببرید.

افتخارات جهانی دریاچه چیتگر

انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPI) که صادرکننده گواهی‌نامه (PMP) است، در بازدید سال ۱۳۹۴ خود از این پروژه آبی‌خاکی، آن را در فهرست ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی  International Project Excellence Award قرار دادند که جای افتخار برای امور صنعتی شهری دارد.

شماره تماس دریاچه چیتگر

شماره روابط عمومی دریاچه چیتگر: ۰۲۱۴۴۷۱۴۳۳۳ و ۰۲۱۴۴۷۳۱۵۸۴

آدرس پارک چیتگر

مسیرهای دسترسی به دریاچه چیتگر:

مسیر شماره یک: بزرگراه شهید خرازی به سمت غرب (شهید همت)، خروجی دریاچه چیتگر

مسیر شماره دو: بزرگراه آزادگان به سمت شمال، خروجی بزرگراه شهید خرازی، خروجی دریاچه چیتگر

مسیر شماره سه: جاده مخصوص کرج، خروجی خیابان ایران خودرو شمالی، دریاچه چیتگر

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. پدرام میگه:
    ۰۲:۲۱ مورخه ۰۸ خرداد ۹۹

    چه کامل

مشخصات مکان
تاریخ افتتاح پروژه
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
امکانات
آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه، رستوران و ...
فصل فرود پرندگان مهاجر
پاییز و زمستان
شماره تماس
021۴۴۷۱۴۳۳۳ و 021۴۴۷۳۱۵۸۴
آدرس
بزرگراه شهید خرازی غرب، خروجی دریاچه چیتگر
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. پدرام میگه:
    ۰۲:۲۱ مورخه ۰۸ خرداد ۹۹

    چه کامل

نمایش نقشه
لیست استان ها